گروه  دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

گروه دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

هرکجا سازی شنیدی ، شعر و آوازی شنیدی، از دلی رازی شنیدی ، یاد ما کن.
گروه  دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

گروه دوچرخه سواری و طبیعتگردی آنادانا- همدان

هرکجا سازی شنیدی ، شعر و آوازی شنیدی، از دلی رازی شنیدی ، یاد ما کن.

کوله پشتی و کیسه خواب

کیسه خواب - سارا لقایی 

برگرفته از سایت www.irandeserts.com

کیسه خواب یکی دیگر از لوازم ضروری یک طبیعتگرد است. برای کسی که می خواهد در کوهستان ویا کویر شب مانی کند وسیله راحت برای خواب یکی از فاکتورهای مهم تجدید قوا است. کیسه خواب ها بر حسب مواد مصرف شده در تهیه آنها و براساس قابلیت نگهداری دما و یا به عبارتی بهتر قابلیت مقاومت در برابر سرما تقسیم بندی می شوند. از آنجایی که پر یکی از مهمترین مواد مصرفی برای ساخت کیسه خواب بحساب می آید لازم است توضیحاتی در مورد پر که دارای انواع گوناگونی است ، داده شود : پر برحسب مقدار ساقه یا بدنه و کرک تقسیم بندی می شود که پائین ترین درجه آن اصطلاحا پر 40/60 گفته می شود. این بدان معنا است که 60% این پرکرک پا خود پر است و 40% بقیه ساقه یا بدنه تشکیل می دهد. بدین ترتیب هرچه درصد کک پر بیشتر و مقدار ساقه کمتر باشد ، قابلیت مقاومت آن در برابر سرما بیشتر و وزن آن از سوی دیگر کاهش می یابد. بدین ترتیب پر 30/70 از نظر مرغوبیت بهتر از پر 40/60 . پر 20/80 بهتر از 30/70 می باشد. به پر 30/70 اصطلاحا پر کلاسیک گفته می شود. نوع مرغوب پر پر 10/90 می باشد که از این پر برای کیسه خواب های حرفه ای و قوی استفاده می شود.باید متذکر شد درجه نوع پر ارتباط مستقیم با بهای آن دارد و هرچه درصد پر عالیتر باشد قیمت آن به همان نسبت گرانتر است. البته نوع پارچه و سایر مواد مصرفی نیز در این مورد تاثیر دارند. عالی ترین نوع پر درجه 5/95 است که اصطلاحا به آن پر طلائی گفته می شود و شامل کرک خالص پر است . از معدود کمپانی های کهر در سطح جهات از این نوع پر استفاده می کنند باید از کمپانی VALANDRE نام برد. در مورد نگهداری پر باید توجه داشته در زمانی که کیسه خواب مورد مصرف ندارد باید به صورت کاملا باز و در معرض هوا قرار گیرد. این امر به عمر مفید پر بسیار کمک می کند و اگر پر در زمانی طولانی جمع باشد از عمر مفید آن کاسته می شود که اصطلاحا به این حالت شکسته شدن پر می گویند.

امر پر با تمام خوبی و گرما زائی یک ایراد دارد و آن این است که در طول برنامه های زمستانی اگر در معرض رطوبت و آب قرار بگیرد خیس شده و کارائی آن بسیار پائین می آید. بدین منظور سازندگان کیسه خواب بتدریج بفکر استفاده از الیاف های مختلف افتادند. نسل اولیه الیاف های مورد استفاده علیرغم نداشتن نقیصه مورد اشاره درباره پر بسیار حجیم بودند و کیسه خواب های که فوق العاده کارائی بالائی دارند و در عین حال سبک نیز می باشند. این الیاف جدید به شکل لوله هائی هستند که میان آن ها خالی می باشد و از قابلیت عایق بودن هوا در داخل آن ها استفاده موثری شده است. لازم به ذکر است اندازه های آورده شده در جدول هر کیسه خواب نشان دهنده فضای کاملا مفید داخل کیسه خواب است و اندازه طول بیرونی کیسه خواب 15 تا 20 سانتی متر بیشتر از اندازه آورده شده در جدول می باشد

 

کوله پشتی 

کوله پشتی در میان وسائل یک طبیعتگرد پس از کفش با اهمیت ترین وسیله است.از آنجا که تمام وسایل یک کوهنورد باید در یک کوله پشتی حمل شود و راحتی آن تاثیر بسزایی در حرکت شخص دارد لذا کوله پشتی نیز به مروز زمان دچار تحولات زیادی شده است. ابتدا کوله پشتی ها دارای زین مخصوص در بیرون بود و اگر به تصاویر قدیمی نگاهی بیاندازیم متوجه می شویم که تمامی کوله پشتی های قدیمی دارای زین فلزی از بیرون هستند. امروزه از این نوع کوله پشتی های زین دار بسیار نادر تولید می شوند و اکثر کول هایی که زین آن ها در داخل قراردارد مورد استفاده قرار می گیرد. نحوه قرار گرفتن کوله پشتی با توجه به خصوصیات فیزیکی پشت انسان بسیار مهم است و بدین منظور کوله پشتی های مدرن تماما قابل تنظیم از نظر ارتفاع و نحوه قرار گرفتن بر روی شانه تا کمر می باشند. در تکنولوژی ساخت کوله های جدیدتر حتی بند شانه آن ها قابل تنظیم به نسبت عرض شانه نیز است.
پس از تنظیم کوله پشتی موضوع پارچه های استفاده شده در آن ها و وزن خود کوله پشتی نیز مد نظر سازندگان قرار گرفته است. امروزه در ساخت کوله پشتی های جدید حتی روکش ضدباران نیز برای آن ها پیش بینی می شود که در زیر کوله در جیب مخصوصی به کوله پشتی نصب است و در مواقع ضروری مورد استفاده قرار می گیرد.

کوله پشتی های فنی که بیشتر مورد استفاده سنگ نوردان قرار می گیرند ، همواره به طریقی ساخته می شودند که کاملا تراز با عرض کمر انسان باشند تا به هنگام عبور از شکاف های باریک درست از همان نقطه ای که انسان قادر به عبور کردن است با همان کوله پشتی هم امکان عبور وجود ادشته باشد. برای این کوله پشتی ها در کناره ، جیب قرار داده نمی شود.
از نکات دیگر در مورد کوله پشتی سهل بودن بند ها و سگگ های اتصالات آن است تولید کنندگان بیشتر سعی دارند از سگک ها واتصالاتی استفاده کنند که سرعت دست یابی به وسائل کوله پشتی افزایش یابد.

امروزه در کوله های جدید حتی یک زیپ فوق العاده برای دست یابی به وسط کوله پشتی قرار داده می شود تا فرد در صورت لزوم از طریق آن زیپ بتواند وسیله مورد نظر را که در زیر سایر لوازم است سریعا بردارد و نیازی به بیرون ریختن سایر وسائل نباشد. جیب ها در کوله پشتی نیز قابل توجه هستن و امروزه به نوع و نحوه قرار گرفتن آن ها توجه زیادی می شود.کوله پشتی ها بر حسب فضای داخل با واحد لیتر اندازه گیری می شوند. بعبارتی واحد سنجش حجم کوله لیتر است.، مانند کوله 90 لیتری یا 45 لیتری اینکه یک کوهنورد چه وسائلی را در کوله خود قرار می دهد و نوع و حخم وسائل چگونه است ، ارتباط مستقیم با تعداد روز های برنامه یک کوهنورد دارد. لازم است توجه کنیم که عبارت کوله دو روزه و یا سه روزه چندان جالب نیست ، چراکه ممکن است فردی برای برنامه دو روزه نیاز به کوله پشتی 70 لیتری داشته باشد ولی فرد دیگری در همان منطقه برای اجرای برنامه سه روزه بتواند از کوله 50 لیتری هم استفاده کند. این موضوع به وسایل قرار داده شده در داخل کوله پشتی مربوط می شود که این وسائل هر مقدار عالیتر باشند ، طبیعتا کم حجم تر با کارائی بالاتر است
.

نظرات 6 + ارسال نظر
ع.رضاپور شنبه 11 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 15:58 http://sakheh2.blogfa.comr

سلام رضاپور هستم از همدان مدتی است مطالب شما رو دنبال میکنم و از اشنایی با شما خوشبختم و ضمنا چطور میشه عضو گروه شد

همرکاب(حسن-ریحان-آروین-آراد) سه‌شنبه 14 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 22:21 http://hamrekab.blogfa.com

آرش جان سلام
اطلاعات مفیدی بود . استفاده کردیم . ممنون .

یوسف پور چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 09:08 http://www.azadwoman.blogfa.com

کجایی ارش جان؟نیستی؟خوبی؟

فراهانی چهارشنبه 5 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 13:22 http://poyakoh.blogfa.com

با سلام و ارادت خدمت شما
با توجه به تغییر گروه به باشگاه (کوهنوردی پویان همدان) در لیست لینکها اصلاح بفرمایید.
ممنون از لطف و همکاری شما

پارسا پنج‌شنبه 6 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 00:01 http://www.parsacity.com

پورتال جهانگردی پارسا در تلاش است به عنوان یکی از سایتهای جامع گردشگری آرشیو کاملی را به صورت کاملأ طبقه بندی شده از سایت ها و وبلاگهای مفید گردشگری ، جهانگردی ، ایرانگردی در سایت خود قرار دهد.
در صورت تمایل به تبادل لینک با این سایت نام ما را به عنوان "پورتال جهانگردی پارسا " در سایت خود در مکان مناسبی لینک کنید و بعد به advparsacity@gmail.com EMAIL:اطلاع دهید.سایت یا وبلاگ شما تا کمتر از 24 ساعت در آرشیو ما لینک خواهد شد.
پیشاپیش از همکاری شما سپاسگذارم.
www.parsacity.com


تیما دوشنبه 5 مهر‌ماه سال 1389 ساعت 01:04

سفرهای پیشنهادی مهر ماه
http://gardeshdust.blogfa.com/cat-21.aspx

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد